What' s in a name - Reisverslag uit East River St. Marys West Side, Canada van Joopenangeline - WaarBenJij.nu What' s in a name - Reisverslag uit East River St. Marys West Side, Canada van Joopenangeline - WaarBenJij.nu

What' s in a name

Door: Angeline

Blijf op de hoogte en volg Joopenangeline

09 Juli 2017 | Canada, East River St. Marys West Side

We verlaten het Indian Harbour lake in de mist. Mysterieus glijdt het achter ons weg. Na een luie ochtend in het houten huisje op de oever van het meer stappen we op de fiets. De gezellige familie van gisteravond staat nu wat sneu te kleumen onder hun paraplu's. Anderen beginnen de tent maar alsvast in t pakken. De donkere wolken willen nog niet verdwijnen.
Tussen de mistflarden door een blik op Spanish ship bay. Wat is hier ooit gebeurd ? gaat er door me heen. Een schip wat verging op deze kust ongetwijfeld en sindsdien heeft deze plek een naam. Larry's rivier. Charlotte's Cove, Mary's lane. Ga zo maar door. Het landschap is in kaart gebracht door de gebeurtenissen die hier hebben plaatsgevonden. Of door de ontdekker of de eigenaar. Mysterieus. Mijn fantasie wil t invullen. Wat hebben de settlelers die hier de dorpen stichtten in de 18e eeuw allemaal meegemaakt?
Hun huizen staan er nog. Neergezet zodanig dat ze ook zo weer konden worden verplaatst. Ook nu nog wat los in het landschap. Houten huizen op een raamwerk van palen. Op de kale hellingen van de meren en fjorden.
We fietsen gevleugeld door het verlaten landschap. De wolken laten nu hun inhoud over ons los en we schuilen onder een garagedeur die toevallig open staat. Nergens anders een plek om te schuilen in de verre omtrek. Geen café of uitspanning. Zelfs de benzine stations zijn spaarzamer geworden en niet meer van het type "Irving" zoals op NFL met hun convenience store. Kleine pompjes met een winkel waarvan de voorraad nog uit de jaren 50 stamt. Velen zijn dicht, al jaren lang waarschijnlijk. Als we er een life and kicking treffen slaan we meteen toe. En slepen we brood, kaas, blik en bier over al die eindeloze heuvels mee.
Zo aten we ons aldus veroverde lunch op de bank voor een schijnbaar verlaten en verwaarloosd huis met wel tien oude auto's er om heen gestapeld, aan weer een ander beeldschoon fjord. De eigenaar bleek er wel te zijn. "No problem". Achter zijn rug verscheen een jonge vrouw met haar hond. Een dochter? Komt ze haar zich verwaarlozende en aan de drank vervallen vader opzoeken? Welk verhaal zit hier achter?
Zo peddelen we door de historie van dit land. Getekend door klimaat, eeuwen en de verhalen van mensen.
Na 85 km bereiken we onze bestemming. Een kleine campground aan de oever van 'East river'. Graslandje, prachtig water, vriendelijke eigenaar. Even verderop aan East river vindt een trouwerij plaats. We zien het moment suprème vanuit ons tentje. Daarna zet de stoet zich in beweging richting camping. Auto's arriveren, kinderen rennen rond, muziek klinkt ver over het van zichzelf stille water. Onze muzikale geschiedenis komt voorbij. Veel Elvis: Jail house rock onder anderen. De Stones. Van Morrison: brown eyed girl.
Zo hebben we vandaag allemaal weer een beetje geschiedenis toegevoegd.

• 09 Juli 2017 - 09:47

Peter:

What's in a name and what's in a sentence like: We fietsen gevleugeld door het verlaten landschap.

• 10 Juli 2017 - 17:50

Cees:

Over oude muziek gesproken: op 8 julios uitgebreid de 'Summer of love' uit 1967 herdacht. Veel artikelen in diverse dagbladen en een bijzonder concert in het Concertgebouw met een band en d diverse zangers en zangeressen, allemaal met een lied uit '67. Soms heel bekend, vaak ook niet.
    Wel heel indrukwekkend, net als veel van jullie verhalen. Ik lees ze niet dagelijks, maar af en toe pak ik er een paar tegelijk, zoals nu. Niet veel nieuws verder. Het gaat hier z'n gang. De glazen deur is nog niet gedaan, helaas. Is toch wel erg storend hoor! Ben elke keer bang dat ie een keer uit elkaar knalt. Hopelijk komt er woensdag iemand naar kijken. Jullie nog veel plezier met jullie tocht en tot eind juli!

Tags: Nova Scotia