A sunday ride - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Joopenangeline - WaarBenJij.nu A sunday ride - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Joopenangeline - WaarBenJij.nu

A sunday ride

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joopenangeline

23 Juli 2017 | Verenigde Staten, Portland

Met weemoed vertrokken we vanmorgen ..nagezwaaid door de familie die onze campground beheerde..meewarig kijkend hoe we met onze " load "op pad gingen, terug over de zandweg van gisteren..de lading had gisteren een uurtje op tafel bij de receptie gelegen..met nog wel die vijf kilo extra aan oesters ,wijn en heerlijke visworstjes, het verjaardagsmaal, gebracht door onze vrienden van gisteren..deze fietsmaten hadden nog een tip, kijkend naar onze routeplannen, waarom niet die prachtige route langs de coast, de East coast trail, in plaats van binnenlands om, en over heftige heuvels... we hebben heerlijk gefietst, over een scenery route , even wat klimmen, maar voor het eerst een 40 km vlak...dat is nog pas fietsen, mooie wegen, lanen bijna, rustig, want het is zondag, geen trucks en de mensen rijden hooguit wat relaxt naar familie ?...eerste gedeelte was het net Zeist en Bilthoven, parkachtig, bossig, met kapitale huizen, waar ze in het Utrechtse nog jaloers op zouden wezen..van hout natuurlijk...dan rijden we Portland in, eerst buitenwijken, met wederom ruim bemeten houten huizen in mooie tuinen...nog even daarover...onze tocht geeft een mooi beeld van de klimaten en seizoenen..in Newfoundland, seringen en rhodooos, daarna in Nova scotia kwamen de lupinen en nu tuinen vol hostaas en lelies en langs de weg kattekruid en soorten fluitenkruid..Portland, waar we uiteindelijk niet heen gevaren zijn , betreden we via een gigantische brug over de zeearm waar het aan ligt, dan vergast deze stad ons op een fietsroute langs de baai, de stad in langs kades met prachtige siloos, handelsgebouwen en gezellige Amsterdamse drukte ineens, we stoppen voor latte en expresso, broodje mozzarella...en donkere kersen. Gesprekje op terras met jong homostel..over of het waar is dat het in Europa zo fout gaat ..met geert wilders en le pen..We denken hen gerusts te kunnen stellen...maar zeker weten we het ook niet...voort fietsen, we , gevleugeld, nu over een gravelpad, langs de swamps, steppevlaktes met plassen water..onbehoorlijk mooi, onderweg praten we nog even met een man die gezien het opschrift op zijn Jack, ambassador is van de trail waarop we fietsen...een ambitieus plan om een bikeway te organiseren over de hele oostkant. Met kleine wegen, of liever nog oude treinsporen (!!!!!!), of bospaden, zoals waar we nu zijn... we kunnen nog 65 mijl door, op deze fantastische manier fietsen..ik had bij onze tocht naar Boston angstfantasieen gehad over veel snelweg en verkeersgeweld. We fietsen tot nu toe door prachtig land, mooie dorpen..het wordt wel steeds geciviliseerder, rijker en voorzien van gemak..winkels en lekkere koffie dus..maar ik heb al 5 weken geen beton of flatgebouw gezien...we staan weer, op grote familiecamping aan zee, we nemen zo de bus naar de boulevard...voor een hapje. In...Zandvoort ??

• 25 Juli 2017 - 22:48

Kees:

De laatste etappes van een 'grand tour' Geniet er nog heerlijk van en fijn om jullie weer snel te zien. Liefs en xxx Kees

Tags: Maine