Lekker fietsen - Reisverslag uit Havre Boucher, Canada van Joopenangeline - WaarBenJij.nu Lekker fietsen - Reisverslag uit Havre Boucher, Canada van Joopenangeline - WaarBenJij.nu

Lekker fietsen

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joopenangeline

08 Juli 2017 | Canada, Havre Boucher

Een gezellige familiecamping..aan een rivier die steeds meer in mist wordt gehuld..geheimzinnig ....groepen met oma in het midden zitten rond het kampvuur..opvallend veel gezellige dikke dames en heren...prachtig gefietst vandaag..een vertraagde start door uitvoerig ontbijt in onze inn, ook ik aan de kwark en muesli..toast met jam en kaas...en na uitvoerige consultatie met onze fietsenman in Amsterdam mijn versnelling gerepareerd..tegen elven op pad. Een eindeloos heuvelende en slingerende weg..westwaarts op weg naar halifax...nu inmiddels nog maar 200 km ver..vanmorgen 85 meer.. wind uit het zuiden..dus ,gezien de slingerpunten soms tegen, maar zowaar ook weleens mee. Gisteren van noord naar zuid de hele dag tegen die zelfde vinnige zuidenwind in gestreden..vandaag zelfs even windstil...en soms kilometers vlak..een prachtige tocht, weinig verkeer, tweebaansweg..langs veel water..de oceaan natuurlijk, kaal land met rotsen en keien..gele wier..af en toe een huis f een dorpje..met een wit kerkje en bijbehorend kerkhof..obscure secties ook hier..pinkster..adventisten etc.Landinwaarts heuvelend..pittige klimmetjes..,langs meren,krekel beken watervallen en eindigend langs de rivier waar we nu kamperen..ook weer vlak bij de zuidkust waarlangs we fietsen..een oud gebied..al lang bewoond..we kwamen langs een gedachtenisdienst..grote met taferelen beschilderde rotsblokken..die die geschiedenis beschrijven..de eerste setlers waren vooral Fransen eind zestiende eeuw..zi troffen daar de indianen met de stamnaam "mic'mac"...hun woord voor de bezoekers was acadi..daar komt de naam acadiens vandaan..en het gebied aan de overkant in Maine heet ook acadia..met die indianen is het slecht afgelopen..maar met veel van de Franse setlers ook..de Engelsen bezetten het gebied..van Maine en Nova scotia..en hebben veel van de franse bewoners verjaagd. Vele doden...de taferelen op de rotsen waren aandoenlijk geschilderd..een met de huisjes en de groentetuintjes..zoals ze 400 jaar geleden werden aangelegd.. naast het vele water vandaag ook opnieuw veel prachtige ,romantische huisjes..van houten planken of tegeltjes..prachtig gepatineerd door het heftige weer hier..verkleurd, verschoten..soms wonderschoon kapot en vergaan..nu verblijven we in bovengenoemde camping in het dorp sherbrooke..dat zich een waar museum heeft weten te maken van hoe het er 150 jaar geleden moet hebben uitgezien..oude huizen, postkantoor, herberg..sfeervol en allemaal van hout..we fietsen erdoor heen..het openluchtmuseum van de vorige eeuw...